Asiakaspalvelu

Liiketoiminnan ja asiakasmäärien kasvun myötä organisoimme toimintojamme uudelleen ja asiakaspalvelusta tuli näin oma yksikkönsä. Asiakaspalveluyksikön sisällä muodostimme asukaspalvelun ja sidosryhmäpalvelutiimit, jolla vahvistimme tiimien asiantuntemusta asiakasryhmän mukaisesti ja näin vastattiin myös asiakaskunnalta tulleisiin toiveisiin. Perusmaksutiimi siirtyi myös osaksi asiakaspalveluyksikköä ja keskuksen/vaihdepalvelun toiminta sellaisenaan päätettiin ja sulautettiin osaksi asiakaspalvelua.

Vuoden 2023 aikana tehtiin muutoksia myös asiointikanaviin eli puhelinpalvelu keskitettiin yhden palvelunumeron taakse ja aukioloaikoja muutettiin. Samalla otettiin käyttöön uusi IVR-valikko, jonka kautta asiakas ohjautuu oikealle asiantuntijalle asiakaspalvelutiimeihin, ympäristökouluttajille tai laskutukseen. Verkkosivuille ja asiakasnettiin saatiin ohjaamaan ja neuvomaan usein toistuviin kysymyksiin chatbot, jonka kautta pääsee myös keskustelemaan asiakaspalvelijan kanssa.

Asiakkaiden yhteydenottotarpeita on värittänyt mm. Nurmijärven kuntaurakoiden alkaminen, pakkausjätteiden keruun alkamiset, Laineen konkurssi, kevään lakot, liittymättömien lähestyminen, kompostointi-ilmoitukset ja biojätteen erilliskeruuseen valmistautuminen.

Seurasimme puhelinasioinnin asiakastyytyväisyyttä ja saimme arvosanaksi 4,56 (asteikko 1 – 5).

 Vuosi 2023Vuosi 2022Vuosi 2021
Asiakasmäärä111 994104 47688 362
Astiatyhjennysten määrä2 918 0002 606 0002 478 924
Asiakaspalveluun saapuneet puhelut43 83346 04431 855
Asiakaspalvelun hoitamien sähköpostien määrä24 51722 44321 830
Asiakaspalvelun lähettämien tekstiviestien määrä37 62885 0005 168